Letošní loď nabírá obrysy:
Plně obsazená loď pojme 12 lidí, 7-9 kurzistů, dva učitelé a kapitán. Letos si John vzal s sebou asistentku do kuchyně, funkce, kterou většinou zastával za slevu na kurzovném někdo ze studentů, takže nás byl plný počet, tedy 12.
Učí se ve dvou blocích, vždy ráno a odpoledne po 90 minutách. Někdy na přídi lodi, někdy uvnitř nebo na louce u kanálu nebo taky v hospodské zahrádce, podle toho, co zrovna vypadá jako dobrý nápad. Časy jsou flexibilní a do jisté míry se odvíjejí od toho, co je zrovna na trase. Jeden blok vedu já, druhý anglický učitel.
Moje i Johnova snaha je omezit češtinu na minimum, což je při troše odhodlání lehčí, než se zdá. Přítomnost dvou Britů v tom samozřejmě pomáhá hodně, stejně tak jako anglické prostředí samo a všeobecná motivace se rozmluvit. Loni (2023) jsme všichni přepnuli do módu English only a čeština během celého týdne prakticky zaznívala jen na mých částečně na překladech založených hodinách nebo omylem. Úroveň studentů byla od B2+ výše a nikdo s tím neměl problém. Na předchozích kurzech bývalo češtiny mnohem více, ale po letošní zkušenosti bych se k tomu nerad vracel, což také znamená, že pro účast je velmi solidní úroveň B2 minimem.
Žádný sebeintenzivnější týdenní kurz vás jazyk nenaučí, takže čekat zázraky není na místě a pokud se potřebujete naučit pořádně anglicky, na intenzivní kurzy obecně zapomeňte a běžte na pořádný kurz, který se táhne pár měsíců a ještě lépe let. Na druhou stranu, kdybych si myslel, že to jazykově nemá moc smysl, tak bych to nedělal. Jako doplněk studia během roku to nemá chybu a zrovna tak skvěle to funguje jako oprašovadlo vaší rezavějící angličtiny.
Letenky si každý zajišťuje sám, při včasném nákupu se letos daly zpáteční letenky sehnat kolem 5 000,- Kč. Cesta dál na loď a na konci pak zpět na letiště pak závisí na konkrétní trase. Počítejte tak 20-50 liber.
Na trasách jsou zajímavé vesničky i města, ale cesta lodí je pomalá a za ten týden se toho samozřejmě zas až tolik nestihne. Navíc denně je podstatná část času věnovaná výuce, takže pokud si na cesty vozíte seznamy toho, co potřebujete vidět, tak tohle není akce pro vás. Kanály si ale užijete dokonale a tempo rychlé chůze, kterou se loď pohybuje, vás spolu se zastávkami s krajinou skamarádí dokonale. Za zmínku také stojí, že mimo městské zastávky na standardního turistu natož skupinu prakticky nenarazíte a na většině míst budete jedinými cizinci.
Jídlo se vaří třikrát denně. Ano, i ráno bývá kromě cereálií většinou možnost teplé snídaně. John vaří dobře a vegetariáni i masožravci byli s kvalitou i kvantitou na všech kurzech spokojení. Navíc je denně možnost zajít do nějakého obchodu a doplnit případné mlsy a pití všeho druhu.
Na kurzu je někdy jedno místo pro Johnova asistenta či asistentku, který mimo čas výuky pomáhá v kuchyni s nádobím a pomocnými pracemi, takže ostatní už nemusejí. Asistent/ka platí poloviční cenu, takže aspoň na minulých kurzech nebyl problém toto místo obsadit. Letos měl John k tomu účelu asistentku, která se samotného kurzu neúčastní.
Na lodi jsou dvě malé toalety a jedna sprcha. Teplá voda je po většinu dne, ale je ohřívaná provozem motoru, takže možnosti teplé sprchy ráno před vyplutím a později večer jsou omezené. Není problém se sprchovat denně, ale svobodu ani pohodlí hotelového pokoje nečekejte.
Je. Ale pokud s tím budete smíření, tak za ten týden z toho opravdu šílet nebudete. Na svoje věci má každý k dispozici bednu, která se zasouvá pod pryčny. Její rozměry jsou 60cm x 50cm x 20cm a balení na cestu tak chce určitou kázeň, ale problémy s tím neměl nikdo. Pokud jste si zvykli cestovat nalehko pouze s příručními zavazadly do letadla, bude vám prostor stačit bohatě. Soukromí je samozřejmě omezené. Ložnice jsou pro všechny lidi dvě, ale přes den jste každou chvíli někde venku a i na lodi většinou najdete místo, kde vás nikdo rušit nebude. Dispozice lodi si můžete prohlédnout na obrázku v galerii.
Mimo výuku, zdymadla a občasné řízení lodi jste pánem svého času. Během zastávek je program zcela volný a plus minus závazný je jen čas odjezdu. Ráno před vyplutím nebo po večerním příjezdu si v pohodě stihnete zaběhat nebo se projít po nedalekém okolí kotviště.
Do obsluhy zdymadel i uvazování a odvazování lodi se během plavby zapojí do určité míry každý, stejně tak si všichni osahají kormidlo. Ti zručnější pak řídí sami, ti, co se na to necítí, řídí méně často, s pomocí a pod dozorem těch zdatnějších.
Kromě mých týdenních kurzů byla vždy možnost se přihlásit na Johnovy tradiční kurzy, které jsou delší (13 dní). Loď i základní formát jsou stejné, posádka (6 až 9 kurzistů) je mezinárodní a oba učitelé jsou Britové. U těchto kurzů se nepodílím ani na organizaci ani na výuce, ale pokud o ně máte zájem, napište mi, propojím vás.